12. feb. 2013

Våres første 48 timer gammle spor

Ja nå har Zanto gått sine første to 48 timer gammle spor. På søndag la jeg ut to korte spor som tok meg 15 og 20 minutter å legge ut noe som er rimelig korte spor etter hva han er vant med..
Jeg var utrolig spent på hvordan han ville takle det. Han har tideligere klart 24 timer gammle spor ganske greit.

Jeg tok heldigvis video mens jeg fulgte Zanto i sporet, slik at jeg kan lære av dette og se hva som er bra og mindre bra.

Det som var veldig bra var at han faktisk fant alle gjenstandene i begge sporene. Det var strålende og mer enn forventet. Gjenstandene er pinner med bark, En taustump og noen avkappede vannlslange biter. Stedvis gikk han veldig bra spor, og fulgte de gamle sporene veldig bra.

Det som ikke var så bra, men som jeg nesten regnet med ville kunne skje. Var at han mistet sporet gjentatte ganger. Han fant sporet igjen. Men han måtte lete seg inn igjen ganske ofte.
Det medførte at han mistet selvtillitten og tro på egen mestring. Det var ikke forventet, og ikke så hyggelig.

For å få opp selvtillitten hans igjen prøvde jeg å gi ham et par helt korte  ferskspor for å vise ham at dette er noe han virkelig kan. Lot han få en god pause for å hvile seg etter de første rekord gamle sporene. Det var bra jeg ga han flere spor. for først sporet rotet han noe forferdelig, og jeg måtte avbryte sporet. Han fikk ikke fortsette på den måten. Men andre fersksporet gikk som en lek. Så vi avsluttet der, med kos og ros.

Dette har vært veldig lærerikt for meg. Jeg ser at de gamle sporene skulle vært lagt opp på en helt annen måte. Det er selvsagt min feil at han mistet selvtillitten. Måten jeg har lagt opp de gammle sporene var helt feil for denne vanskelighetsgraden, det ser jeg helt tydelig nå når jeg ser på film opptakene.

Nå skal vi jobbe med normalt gamle spor et par dager for å få opp selvtillitten igjen. samt en del spor som er  24 timer gammle. Og så legger jeg opp nye 48 timer gamle spor. Men nå vil jeg legge opp de 48 timer gamle sporene som rene nybegynner spor. Mikro korte. 
Og med kortere avstand mellom hvert skritt. Slik at det blir mer lukt i sporet, og han fort kommer til slutten og får selvtillitt på at dette er noe han kan mestre.
Og jeg vil lage en liten overgang. Slik at vi ikke går rett over fra 24 til 48 timer. Men øker alderen litt mer gradvis.
Skal gjøre de mye lettere og lage mange flere. Slik at han får mengde trening og at alt blir så enkelt som vi kan få til. Så gradvis øker vi lengden og vanskelighetsgraden på det gammle sporet. Det skal bli spennende. å se hvordan det vil bli.



Ingen kommentarer: