28. aug. 2013

Vårt nye familie medlem Kaiza

Nå har valpen kommet i hus. Hun har fått navnet Kaiza. Hun er en aldeles herlig valp. Jeg har snart hatt henne i en uke nå. Hun er både tillitsfull og nyskjerrig. Og som de fleste valper skal alt undersøkes og smakes på. Hele stuen er full av leker og saker som er lov å tygge på. Og prøver å avlede og bytte det som ikke må tygges på mot det som er lov. Stort sett går det greit.

Foreløpig har hun bare gjort fra seg en gang inne. Så det er jo strålende. Men det betyr ikke at hun er renslig. Hun går på do når hun må. Hun er for liten til å kunne holde seg og til å gi beskjed. Så jeg bærer henne ut hver eneste gang hun våkner fra en høneblund, Etter hun har lekt, eller spist. Det betyr veldig mye ut og inn. Men det hører jo med slike småtasser.  Vi er ute bare tre ganger i løpet av natta. Så det synes jeg er veldig bra. Hun er en langt roliger valp enn det Zanto var på hennes alder. Zanto var ekstremt aktiv. Så er litt artig å sammenligne litt sånn.

Jeg har begynt å venne henne til å bli stelt. Børster henne hver dag med en myk børste. Vet at puddelen skal børstes med karde, men valpepelsen er så myk at de spisse tennende på karden fort vil bli ubehagelig for henne. og på dette stadiet er floker ikke noe problem. Det viktige er å venne seg til å bli børsta. I går klippet jeg og filte en klo også. Skal framover ta en klo hver dag. Slik at det er noe hun vil venne seg til og det å ta alle klørne på en gang kan bli en tålmodighets prøve og stress for en så liten tass. Jeg er tilhenger av gradvis tilnærming.
Hver dag nå har jeg lettet på leppene og sett på tennene. Nå takler hun det helt greit, så neste steg er at jeg skal stryke forsiktig over tennene med fingrene. Og dermed gradvis tilnærme oss det å børste tennene.  Ørene blir også tittet litt på selvsagt. Har laget oss et fast morgen rituale.

Vi har også begynt med båndtrening. Vi begynte samme dag jeg fikk henne og trente på å gå i band mens vi ventet på de forskjellige tågene. Vi hadde en del tog bytter på vei hjem fra Sverige. Og da var det greit å få henne litt sliten, så hun ville sove under transporten. Det funka helt fint. Over her kan en se en liten film av Kaiza 8,5 uke gammel som går i band for første gang. Her har jeg knytet et langt band fast i hundebandet slik at jeg kan gå lenger i fra, om hun ikke følger etter med det samme.
.
Når hun drar motsatt vei står jeg helt i ro, og venter til hun slakker bandet og roser henne for det. Det er nå det er viktig at hun lærer at å dra i bandet gir ingen ressultater. Særlig når en har to hunder så er det ikke akseptabelt at hundene lærer seg å dra i bandet.
Men noen ganger er det selvsagt helt stopp. Omgivelsene må granskes, så da står vi i ro og venter til hun har sett eller luktet seg ferdig. Alt er jo nytt for henne.

Jeg hare også jobbet litt med innkalling. Men foreløpig har jeg ikke innkalling på henne. Men det er noe vi jobber med. Hun er flink til å følge med og vil være der det er folk.

Jeg har laget en liten aktivitets bane i hagen for å distrahere henne litt fra gravingen. Hun elsker å grave. Så skal finne et sted i hagen  hvor graving er lov, så hun kan få grave der om hun har behov for det.
Se filmen til venstre her for å se aktivitetene jeg har laget til henne.

De første dagene hjemme var et sjokk for min kjære gamle Zanto på 8 år. Han ble rett og slett kvalm av å se valpen. Han fikk lange tykke slev klaser på begge sider av munnvikene. Ville ikke ha mat, eller godbiter. Og tok rennefart for å komme forbi valpen. Knurret om hun kom for nærme. Men gradvis har kvalmen gitt seg, han slever ikke lenger. Og ser nyskjerrig på henne. Han takler at hun nærmer seg mer enn før. Men fortsatt har de ikke helt funnet tonen. Men forhåpentligvis er det noe som vil komme seg etter hvert. Ved et par anledninger i går prøvde valpen å leke med Zanto. Og da ble Zanto redd valpen. Og en gang prøvde Zanto å leke med valpen, og da ble valpen redd. Så de har et lite komunikasjons problem. Men det er jeg ganske sikker på vil løse seg. Særlig etter som valpen blir større og mer robust, og vil tåle bedre leken. Valpen veier 4,3 kg. og Zanto 30 kg. Så det er stor forskjell dem i mellom.


Kaiza har truffet på en tipetansk spaniel tispe for noen dager siden. Det gikk bra. Kaiza var litt redd for den tre år eldre tispen. Så de holdt litt avstand til hverandre.  Dette bilde er det nærmeste de kom hverandre.










Mandag la jeg ut et lite godbit søk for Kaiza som hun jobbet fokusert og ivrig med en stund.


























Kaiza på jakt etter en øyenstikker i sivet


 
 
 
 
     
             
                    


3 kommentarer:

Anne Britt sa...

Så morsomt å se og lese, Torhild! Og så fint den valpen har det!

Eva Fallqvist sa...

Så roligt att läsa om dina aktiviteter med hundarna. Du skriver så fint om det.
Det känns så bra att Kaiza får ett sådant bra liv, det värmer i hjärtat :) Tack för att du tar så väl hand om henne.
Hälsningar
Eva

Torhild sa...

Tusen takk for koselige kommentarer Anne Britt og Eva.
Eva selv takk for en herlig tillitsfull valp. Jeg kan se på henne at du har gjort en veldig god jobb med valpene. Hun er så trygg og avbalansert. All ære til deg som oppdretter.